Een ongelukje schuilt in een klein hoekje en dit geldt helaas ook voor je smartphone. Je scherm kan stuk gaan. Er kan een mankement aan je accu optreden. Of je laadconnector gaat stuk, waardoor je smartphone zich niet of nauwelijks oplaadt. Aan een nieuwe smartphone hangt een duur prijskaartje, dus je wil wel dat je telefoon zo lang mogelijk en in een zo goed mogelijke conditie meegaat. Daarom moet je bij een defect er niet voor kiezen om een nieuwe telefoon te kopen. Kies gewoon voor een telefoon reparatie: snel, goedkoop en je smartphone komt weer zo goed als nieuw van de reparatietafel af.
Kies je voor de fabrikant of een onafhankelijke reparateur?
Je kunt bij een defect ervoor kiezen om je telefoon op te sturen naar de fabrikant van je smartphone. Je kunt er echter ook voor kiezen om je telefoon op te sturen naar een onafhankelijke reparateur. Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. Kies je voor een telefoon reparatie vanuit de fabrikant, dan krijg je originele telefoononderdelen en behoud je de fabrieksgarantie. Het nadeel is dat deze reparaties vaak vrij prijzig zijn. Kies je voor een onafhankelijk reparateur, dan vind je telefoon reparatie vaak sneller en goedkoper plaats. Eveneens doen reparateurs de reparatie vaak verrichten op locatie. Het nadeel van dit type reparaties is dat je niet altijd originele onderdelen krijgt en de fabrieksgarantie komt te vervallen. Dit laatste wordt echter opgevangen door de nieuwe garantie, die je krijgt van een professionele reparateur op de vervangen onderdelen.
Waar moet je op letten, wanneer je een reparateur kiest?
Wanneer je voor een onafhankelijke reparateur kiest, moet je letten op de volgende factoren:
Vraag altijd naar originele onderdelen, omdat de kwaliteit van replica onderdelen wel eens te wensen over kunnen laten.
Vraag of de reparateur je een leentoestel kan aanbieden, wanneer de reparatie meerdere dagen in beslag zal nemen.
Let goed op de onderzoekskosten van een reparateur. Je betaalt reparatiekosten, wanneer je jouw toestel wilt repareren. Kies je er echter last minute voor van de reparatie af te zien, dan heeft een reparateur het recht om je de onderzoekskosten te laten betalen.
Vraag na of je garantie hebt op je reparatie. Garantietermijnen kunnen per gerepareerd onderdeel wel eens verschillen.
Hoe vind je een goede reparateur?
Wanneer je reparatie binnen de garantietermijn valt van je aankoop, dan kun je je het beste melden bij de winkel waar je je smartphone gekocht hebt. Valt je reparatie buiten de garantie, maar wil je een reparatie van de fabrikant, kun je contact opnemen met de klantenservice van de fabrikant en je reparatie aanmelden. Kies je een reparateur, dan heb je eveneens genoeg keuze. Pas echter op voor miskopen en kies een professionele reparateur. In de consumentengids van de Consumentenbond uit april 2019 kwamen deze reparateurs als beste uit de lijst: