Spring naar inhoud

Werkplezier bij werknemers

Een werknemer kiest er voor verschillende redenen voor om voor een bepaald bedrijf te gaan werken. Het kan dat die een speciale affiniteit heeft voor het product, er mensen kent die er werken, een goed salaris krijgt, zijn carrière-verwachtingen kan waarmaken of hetzelfde denkt als de waarden van het bedrijf. Eender waarom iemand voor een bepaalde baan kiest, het allerbelangste is dat die er werkplezier in heeft. Wie zijn werk met plezier doet, doet zijn werk beter en is minder vatbaar voor grote werkdruk en stress.

Het plezier dat een werknemer heeft in het werk dat die doet, is afhankelijk van verschillende factoren. Het behalen van successen is bijvoorbeeld belangrijk voor het hebben van werkplezier. Wanneer je aan een taak werkt, stop je je tijd, moeite en energie erin. Als die taak dan rendabel is, zal dat ervoor zorgen dat je het met meer plezier doet. Dat betekent ook dat je er passie voor hebt, waardoor je sneller extra moeite erin zal steken om het tot een succes te laten leiden.

Om het personeel hun passie en werkplezier te stimuleren, is het als werkgever belangrijk om ze de nodige tijd en ruimte te geven. Zie het verschil tussen wat dringend en belangrijk is. Iets dat dringend is, is niet altijd belangrijk voor het bedrijf en iets dat belangrijk is voor de groei van het bedrijf is niet per se dringen. Er moet dus een goed evenwicht gevonden worden. Dat kan moeilijk zijn, want er zijn veel bedrijfstaken die dringend uitgevoerd moeten worden, maar niet tot de bedrijfsdoelen behoren. Voorbeelden daarvan zijn de urenadministratie en het document management, dat zijn taken die noodgedwongen erbij komen maar niet tot de essentie van het bedrijf behoren. Wat een bedrijf wel kan doen, is deze taken uit handen geven. Door ze uit te besteden is er meer tijd voor werknemers om zich op de essentiële bedrijfstaken te concentreren.

https://www.mysolution.nl/nl-NL/Home